انواع نام دامنه

دامین چیست

انواع نام دامنه

انواع نام دامنه (دامین)

نام دامنه یا دامین در انواع پسوند ها میتواند در اینترنت وجود داشته باشد که محبوب ترین این مورد com. است. دامنه ها یا دامین های دیگری مانند: org ، .net ، .tv ، .info ، .io و نیز همواره در معرض دید ما میباشند.

با این حال همیشه توصیه می شود از پسوند دامنه com. استفاده شود.

در این مقاله کوتاه تمامی دامین ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دامنه سطح بالا – TLD

دامنه یا دامین سطح بالا یا TLD از پسوندهای دامنه عمومی هستند که در بالاترین سطح در سیستم نام دامنه ذکر شده اند.

صدها دامین  TLD وجود دارد که محبوب ترین آنها .com ، .org و .net است. سایردامین های  TLD کمتر شناخته میشوند و اکثرا توصیه نمیشود که از آنها در کسب و کار استفاده شود. به عنوان مثال ، .biz ، .club ، .info ، .agency و موارد دیگر.

دامنه سطح بالای کد کشور – ccTLD

دامنه های سطح بالا کد کشور یا ccTLD نام دامنه خاص آن کشور است که با پسوند کد کشور مانند uk. برای انگلستان ، de. برای آلمان ،in. برای هند و .ir همچچنین ccTLD  برای ایران میباشد که برای اکثر کشورها ساخته شده است.

آنها توسط وب سایتهایی استفاده می شوند که می خواهند مخاطب را در یک کشور خاص مورد نظر هدف قرار دهند.

دامنه سطح بالای حمایت مالی – sTLD

اصولا حامی مالی دامنه سطح بالا یا sTLD دسته ای از TLD ها است که دارای یک حامی مالی است که یک انجمن خاص را به عنوان پسوند دامنه ارائه می دهد.

به عنوان مثال ، edu. برای سازمان های مرتبط با آموزش ، gov. برای دولت ایالات متحده ، mil. برای ارتش ایالات متحده و موارد دیگر.

Internation Domain Name

IDN یا  Internation Domain Name روال جدیدی از نام ‌دامین است که در یک یا چند label از دامنه به جای استفاده از کارکترهای ASCII ، اجازه می دهد که برخی از کشورها از الفبای زیان خود برای ثبت‌دامنه استفاده‌کنند. به عبارت دیگر ، باتوجه به بین‌المللی‌شدن اینترنت، کاربران برخی از کشورها مجبور می شدند که برای ثبت نام دامنه ای با نام شرکت یا محلی از کشور خود ، کارکترهای مورد استفاده در زبان خود را به ASCII تبدیل کنند در حالیکه چنین کارکتری اساسا برای استفاده در دامنه تعریف نشده بود.

به عنوان مثال کاربران آلمانی برای جایگزینی ‌ä و ö باید از ae یا oe استفاده می کردند. همین مساله سبب شد که ساز و کاری جهت ثبت‌دامنه‌هایی با کارکترهای بین‌المللی و برای برخی TLD‌های‌خاص ایجاد شود. به عنوان مثال سارگون.com نمونه از یک دامنه IDN است که به زبان فارسی برای TLD .com ایجاد‌شده‌است.
از سال 2009 ICANN تصمیم به ایجاد نوع جدیدی از IDN نمود که در آن به ccTLD ها نیز اجازه می داد تا از نام دامنه‌هایی مبتنی بر الفبای‌زبان خود برای ایجاد دامنه استفاده‌نمایند. به این نوع TLD اصطلاحا IDN ccTLDs گفته می‌شود.

دامین

اما چه کسی مسئول سیستم نام دامنه است؟

ICANN  مخفف Internet Corporation for Assigned Names and Numbers است. ICANN سیستم نام دامنه ها را مدیریت می کند. این یک سازمان غیر انتفاعی است که سیاست هایی را برای نام دامنه ایجاد و پیاده سازی می کند.

ICANN برای فروش نام دامنه به شرکتهایی به نام ثبت کننده اجازه ثبت این دامین ها میدهد. ثبت کنندگان دامنه مجاز هستند از طرف شما تغییراتی در ثبت نام دامنه ها ایجاد کنند.

ثبت نام کنندگان دامنه می توانند نام دامنه را بفروشند.سوابق آن ، تمدیدها و انتقال به سایر ثبت کنندگان را مدیریت کنند.

به عنوان یک مسئول دامنه ، شما مسئولیت این را دارید که به ثبت کننده بگویید کجا می تواند درخواست ها را ارسال کند. شما همچنین مسئول تجدید ثبت دامنه خود هستید.

آشنایی با برخی از دامنه ها

در اینجا دامین های  TLD‌ نام‌های موجود در اینترنت (برحسب سازمان ) به 7 دسته زیر تقسیم‌شده‌بودند :

‌Com: سازمانهای‌تجاری مانند Hewlett-Packard : hp.com
Edu: سازمانهای‌آموزشی مانند U.C Berkeley  :Berkeley.edu
Gov: سازمانهای‌دولتی مانند NASA  : nasa.gov
Mil: سازمانهای‌نظامی مانند U.S. Army  :army.mil
Net: سازمانهایی‌که زیرساخت شبکه ایجاد می کنند مانند NSFNET  : nsf.net
Org: سازمانهای‌غیر تجاری مانند eff.org
Int: سازمانهای‌بین المللی مانند NATO – nato.int

امروزه این دامنه ها generic top-level domains (دامنه های سطح بالای عمومی) یا gTLDs نامیده می شوند. لغت “عمومی ” به منظور تمایزاین نوع دامنه ها، از دامنه های کشوری (ccTLD) آورده شده است که تنها متعلق به کشوری خاص هستند.

با توجه به رشد سریع اینترنت و نیاز به دامنه‌های بیشتر ، در سال 2000 سازمان ICANN  (متولی آدرس‌‌هاى اینترنتى و دامنه‌‌هاى‌‌اینترنتى عمومى و کشورى) تصمیم‌‌گرفت که  7 gTLD جدید ایجاد‌کند. این gTLD‌های جدید به صورت زیر تعریف شدند :

‌‌aero : پسوند مرتبط با صنعت‌هوانوردی
biz : عمومی
coop : پسوند مربوط به شرکت‌های‌تعاونی
info : عمومی
museum : پسوند مربوط به موزه‌ها
name : عمومی برای اشخاص
pro : پسوند مربوط به افراد‌حرفه‌ای ، حرفه افراد و شرکت‌ها

به تازگی فهرست بلندبالای از gTLD های جدید عرضه شده اند که دارای تنوع وسیعی هستند و امکان انتخاب دامنه ای مناسب را برای کسب‌وکار آسان تر کرده‌است.

 

4 دیدگاه‌ها

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *